شرکت نور افرا انرژی
شماره ایتا: 09163361192 -شماره موبایل 09166985821 - شماره دفتر 06135538778

پایه روشنایی خیابانی

پایه های روشنایی خیابانی(STREET LIGHT POLES)

همانطور که از نام این پایه ها مشخص است این پایه ها جهت روشنایی معابر، جاده ها ، خیابان ها و .... بکار می روند. یکی از موارد مهم که می بایست در این پایه ها در نظر گرفته شود ، موضوع استحکام آنها می باشد ، چراکه در تصادفات و انحراف وسایل نقلیه ، احتمال برخورد این وسایل با پایه ها وجود دارد و افتادن این پایه ها ، خود می تواند حوادث دیگری را در پی داشته باشد.در قسمت پایه های روشنایی مختصری در خصوص انواع پایه ها ارائه گردید ولی در ادامه شرح نسبتا کاملی ارائه خواهد شد:

پایه های روشنایی خیابانی (street lighting poles)

بیشترین حجم تولید در بین انواع پایه ها مربوط به بخش پایه های خیابانی می باشد چرا که سهم روشنایی خیابان ها ، بزرگراه ها و اتوبان ها در بین فضا های خارجی بیشتر می باشد لذا در این بخش هم ظرفیت تولید بسیار زیاد می باشد و هم تنوع تولید بسیار زیاد می باشد. همانطور که در بخش پایه های روشنایی اشاره شد ، پایه های روشنایی خیابانی نیز از نظر ساخت به دسته های زیر تقسیم می شوند:

الف) پایه های خیابانی گرد یا لوله ای (tubular street lighting poles)

ب) پایه های خیابانی چند وجهی (polygon street lighting poles)

ج) پایه های خیابانی دکوراتیو( decorative street lighting poles)

 

ارتفاع پایه های خیابانی

پایه های خیابانی معمولا از 6 متر تا 15 متر ساخته می شوند ولی در ارتفاع های کمتر جهت خیابان فرعی نیز بصورت سفارشی ساخته می شود. با توجه به محدودیت های ابعاد ورق ها ، لوله ها و دستگاه های خم کن  و برش ، پایه های فلزی روشنایی خیابانی از اتصال قطعات فلزی به یکدیگر ساخته می شود معمولا این قطعات در اندازه های حداکثری 6 متری می باشند.

پایه های خیابانی گرد یا لوله ای (tubular street lighting poles)

 

این پایه ها از اتصال لوله های مانیسمان ( بدون درز) به یکدیگر که توسط جوش بهم متصل می گردند،ساخته می شوند، جهت استحکام بیشتر با افزایش ارتفاع پایه ، قطر لوله ها کاهش می یابد ، در این حالت علاوه بر اینکه وزن پایه کمتر خواهد شد دارای استحکام بهتری نیز خواهد بود، اتصال لوله ها با سایز های متفاوت توسط تبدیل های فلزی انجام می شود ولی جدیدی روشی ابداع شده است که انتهای خود لوله بزرگتر را  توسط پرس های مخصوص به سایز لوله کوچتر تبدیل می کنند و سپس جوشکاری انجام می شود.

 

پایه های خیابانی چند وجهی (polygon street lighting poles)  

همانطور که اشاره شد این پایه ها از ورق های خم خوره فولادی ( معمولا st37 )  توسط دستگاه بزرگ خم کن ساخته می شوند، پس از ایجاد خم های مناسب دو طرف ورق که به هم نزدیک می گردد را با جوشکاری بهم متصل می نمایند، پس از ساخت این قطعات که بصورت اورلپ درون همدیگر قفل می شوند،ارتفاع مورد نظر را تامین می نمایند، جوشکاری ها می بایست بسیار دقیق و یکنواخت باشد هر گونه ایراد در جوشکاری می تواند با عث خمیدگی پایه گردد و پایه ریجکت ( رد و غیر قابل استفاده) گردد.

 

پایه های خیابانی دکوراتیو( decorative street lighting poles)

در قسمت پایه های پارکی و فانتزی ارائه خواهد شد.

 

اجزاء تشکیل دهنده پایه های خیابانی

1-     فوندانسیون بتنی (Foundation)

فوندانسیون های بتنی پایه ها الزاما می بایست مسلح باشند و پیچ ها تا مغز فواندانسیون وارد و بسته شوند ، فوندانسیون ها از دو بخش پاشنه و تاج ساخته می شوند ؛ پاشنه قسمت زیرین پایه است که همیشه از نظر ابعادی بزرگتر و سنگین تر می باشد و تاج فونداسیون که می تواند کوچکتر باشد ، قسمتی از فونداسیون می باشد که بیرون و ظاهر است و پیچ ها از درون آن خارج شده اند.

2-     پیچ ها (Bolts)

پیچ ها متناسب با تعداد سوراخ های بیس پایه کار گذاشته می شوند و متناسب با وزن ، قطر و ارتفاع پایه ، مشخصات آنها تعیین می گردد، این پیچ ها از پاشنه تا بیرون پایه امتداد دارند و به آرموتورهای فونداسیون با سیم متصل می گردند و بصورت یکپارچه در بتن قرار می گیرند.

3-     صفحه فلزی کف پایه (Base Plate)

صفحه ای که پایه روی آن می نشیند را بیس پلیت پایه می گویند این صفحه متناسب با وزن، قطر و ارتفاع پایه انتخاب می گردد مسلما هر چه پایه بزرگتر باشد ضخامت وو ابعاد این صفحه بیشتر خواهد بود.

4-     قطعات لچکی (Gusset)

این قطعات فلزی مثلثی شکل می باشند که اتصال پایه را به بیس پلیت مستحکم و ثابت می نماید.

5-     پایه (Pole)

شرح آن در بالا آمده است

6-     دستک یا سرانداز و یا براکت (Boom)

قطعه ای لوله ای شکل می باشد که در بالاترین نقطه پایه متصل می گردد و چراغ روی آن نصب می گردد این قطعه به جهت ، جهت دار نمودن چراغ به سمت جاده ساخته و نصب می گردد، این قطعه به سه اسم رایج شناخته می شود ؛ دستک ، سرانداز،براکت و بازو که همه یک معنا را می دهند و در زبان انگلیسی بوم boom نامیده می شود. دستک می تواند یک طرفه ، دو طرفه تا چند طرفه باشد ولی معمولا در پایه های خیابانی یک طرفه و دو طرفه رایج می باشد.

 

 

ثبت نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :