شرکت نور افرا انرژی
شماره ایتا: 09163361192 -شماره موبایل 09166985821 - شماره دفتر 06135538778

اعوجاج هارمونیک کل (THD)

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 29 بهمن 1399 در ساعت 1 : 15 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اعوجاج هارمونیکی کل TOTAL HARMONIC DISTORTION

همانگونه که از عبارت انگلیسی آن مشخص است این پارامتر یک پارامتر کیفی است که به درصد نمایش داده می شود و هر چه به مقدار صفر نزدیک باشد یعنی ما یک شکل موج کاملا سینوسی و بدون اعوجاج داریم و هر چه این مقدار بیشتر باشد یعنی شکل موج ما دارای اعوجاج است و سینوسی کامل نمی باشد، اما چه چیز باعث این مشکل می شود؟ بطور کل موج ولتاژ خروجی یک ژنراتور هنگامیکه که هیچ باری روی آن نیست کاملا سینوسی است و THD نزدیک به صفر است پس آنچکه باعث اعوجاج می گردد بار هایی است که از این شکل موج تغذیه می کنند.

با اتصال بار ها به ژنراتور، شکل موج جریان نیز بوجود می آید پس تا قبل از اتصال بار به ژنراتور تنها شکل موج ولتاژ وجود داشت به محض اتصال بار به ژنراتور علاوه بر شکل موج ولتاژ، شکل موج جریان نیز اضاف می شود چراکه جریان در بار جاری می شود.

در تمامی مقالات عامل بوجود آورنده هارمونیک بارهای غیر خطی مشخص شده است ولی بار غیر خطی چیست و چگونه باعث هارمونیک می شود؟؟؟

بار غیر خطی باری است که جریان آن هماهنگ با ولتاژ آن کاهش و یا افزایش نمی یابد مثلا در تجهیزات الکترونیکی سوئچینگ ولتاژ تا حدی باعث عبور جریان نمی شود و بمحض اینکه به حدی رسید به یکباره دامنه جریان بسیار اوج می گیرد و سپس در فرود موج و کاهش ولتاژ جریان قطع می گردد در حقیقیت این نوع جریان کشیدن بنوعی بار غیر خطی می باشد یعنی اگر شکل موج ولتاژ و جریان را روی هم بگذارید در محدوده ای از شکل موج ولتاژ یک پیک ولتاژی داریم بعبارتی این پیک جریانی یک ضربه به موج ولتاژ به جهت کاهش آن می زند و همین پیک های جریانی عامل اعوجاج در موج ولتاژ می شوند همین پیک های لحظه ای در جریان خروجی شبکه نیز اعوجاج های ایجاد می کند که جهت سنجش تمامی این اعوجاج ها از سری فوریه کمک می گیریم و آنها را بشکلی شبیه سازی می کنیم که قابل اندازه گیری باشند.

ثبت نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
ضریب قدرت PF

ضریب قدرت PF

ضریب قدرت یا power factor یا cosф ضریب قدرت در برق متناوب ac تعریف می شود و در برق dc معنایی ندارد. ...
اعوجاج هارمونیک کل (THD)

اعوجاج هارمونیک کل (THD)

اعوجاج هارمونیکی کل TOTAL HARMONIC DISTORTION همانگونه که از عبارت انگلیسی آن مشخص است این پارامتر ...